Page 15 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 15

NOVÝ NORMÁL


           Jo a kdo že má komunikační poselství   své hodnoty s hodnotami těch, na kte-  ká vlastnost. Emoce a příběhy prodávají,
         tvořit? Vy, lidé z vaší firmy. Ale nikoli   rých nám záleží, těch, ke kterým chce-  to přece víte!
         grafici, ne firemní marketingoví specia-  me patřit (ne nadarmo se říká: utrácím   p  5ÐFUÅ  À¹TU  UBCVMLZ  Bw  KF  OBQMOÄOB
         listé, ne reklamní textaři, těm je zatím   peníze, které nemám, za věci, které   hodnotami tzv. sebevyjádření. Co za mě
         vstup zakázán.  Tvorba komunikač-   nepotřebuji, proto abych udělal dojem   a o mně bude daný produkt říkat, jaké
         ního poselství je strategická tvůrčí   na lidi, na kterých mi vůbec nezáleží).   že to vyznávám hodnoty? Co chci říci
         činnost, jde o tvorbu čistého obsahu   Hodnota je dobrá věc. Nemusí reálně   tím, jakou značku kalhot nosím, z jaké
         bez jakékoli formy. Nestratégové by vás   existovat, některé hodnoty se prostě   značky auta vystupuji, jakou že značkou
         zcela podvědomě tahali do dalšího kro-  nedají změřit či vyfotit, tak si je alespoň   si holím tvář? Jsem přemýšlivý? Odpo-
         ku, viděli by už obrázky, budoucí texty,   představujeme. To není žádný klam.   vědný? Jsem drsňák, nebo básník? Tuto
         scénáře. A to se nesmí stát.        Ani podvod. Jde o emoce, o příběhy,   část tabulky je vyplnit přetěžké, někdy
           Při tvorbě komunikačního poselství   o představy, o asociace, o pocity.   takřka nemožné. Ale snažte se, mož-
         se soustřeďte jen na svou práci, neřešte   Když chcete prodat jakoukoli věc,   ná právě v téhle části objevíte něco, co
         budoucnost, neřešte za agenturu, jak to   produkt či službu, můžete na to jít po-  vás odliší od konkurence. Jedna věc je,
         celé bude v kampani vypadat a znít. To   měrně selsky, bez velkých řečí. Nejdřív si   že tím, že piju česká a moravská vína,
         ona pak převede vaše poselství do veršů   udělejte tabulku. Proč tabulku? Protože   už o sobě něco říkám v první úrovni,
         či scénářů či fotek a barev. To není vaše   vás povede a postará se, abyste na něco   ve druhé pak definuji sebe sama výbě-
         práce, to musí dělat experti na reklamu.   nezapomněli.                 rem konkrétní odrůdy či vinaře, nebo
           Tvorba komunikačního poselství je   Ta tabulka bude mít 3 sloupce,    postupu či odpovědnosti výroby apod.
         nejlevnější část celého komunikačního   ano? A vy do ní budete vepisovat všech-  Ale to zase úzce souvisí s budování
         procesu. Pracná, ale zdarma. Stojí jen   no, na co si kolem produktu či služby   značky jednotlivých vinařství. Značka,
         čas vašich vlastních lidí.          dokážete vzpomenout. Budete dělat   která za sebou nemá skutečnou znač-
           Pokud si říkáte, kašlu na to, pokud   analýzu jeho vlastností, jeho hodnot.   ku, nebude v této části tabulky pravdě-
         tenhle bod přeskočíte, přijde kreativa,   A pozor, nebudete se nad žádnou ošklí-  podobně schopna definovat vůbec nic.
         přijdou návrhy, jak má kampaň či jeden   bat, napíšete je tam všechny. Teprve   A to je škoda!
         bilboard vypadat. Ale ta kreativa bude   pak se budete rozhodovat, které atribu-  A co s tím dál?
         taková, jak někoho napadlo. A vy nebu-  ty použijete tak, že je povýšíte na hod-  1. Až tu tabulku budete mít vyplně-
         dete vědět nic jiného, než jestli se vám   noty.                        nou, vezměte nejdůležitější cílové sku-
         ten obrázek líbí, nebo ne. Nebudete   p 7 QSWOÅN TMPVQDJ UBCVMLZ Bw KTPV OB-  piny, kterým chcete dané zboží prodat
         ani tušit, jestli je správný, vhodný, jestli   psány všechny funkční hodnoty. U jed-  a zjistěte, jaké hodnoty právě ony vy-
         něco říká. Nebudete mít komunikační   notlivých odrůd či výsledných kupáží,   znávají.
         poselství, jehož optikou byste to mohli   zkrátka u každého typu produktu se-  2. Teprve podle cílových skupin a je-
         zjistit.                            pište co nejkomplexnější seznam vlast-  jich specifik určete, která hodnota bude
           Žádná reklamka světa by neměla    ností typu: chuť, vůně, barva, odrůda   za váš produkt hovořit.
         říkat komunikační poselství za vás.   a její vlastnosti, specifika výroby, délka   3. Nebo máte-li odvahu, čas a peníze,
         Když ho řekne za vás, když ho navrh-  zrání, terroir, ale klidně cokoli dalšího   určete to sami a teprve potom ujišťujte
         ne místo vás, bude to nikoli poselství,   vás napadne. Jen pamatujte, v této čás-  svět, že tohle je hodnota, jaká tu dosud
         ale zdůvodnění vlastních návrhů. Je to   ti seznamu ať jsou věci „fyzické“, nebo   nebyla a že ji musí chtít a toužit po ní.
         tak prosté, pokud z lenosti či jiných po-  chcete-li „reálné“, ověřitelné, skuteč-  I to je cesta, i to je strategie.
         hnutek vaše firma nechá na své agen-  né, měřitelné… Hledejte a nacházejte   Jisté ale je, že hodnota se prodává
         tuře, ať dodá vše – poselství, kreativu   cokoli, co se dá v uvozovkách vyfotit,   lépe než sebelepší produkt. Hodno-
         i exekuci – vzdali jste právě svého práva   změřit, porovnat s ostatními. Nad ničím   ta nepotřebuje líbivý design, ani návod
         na to spolurozhodovat o smysluplnosti   neohrnujte nos, ještě nevíte, co se bude   k použití.
         a účinnosti vašich reklamních kampaní.   hodit. Snažte se najít minimálně 10 ta-  Bezpečí, krásu, pomoc či moudrost si
         Howgh!                              kových vlastností, minimálně!       každý z nás představujeme podle své-
                                               p %SVI¹ À¹TU WBtÅ UBCVMLZ Bw KF OBQM-  ho. Každý z nás jinak. Ale všem nám
         PROMĚŇTE VÍNO                       něna čímkoli smysluplným ve smyslu   na těch našich hodnotách – mimocho-
         V… HODNOTU                          emočních hodnot. Ty, jak známo, reál-  dem, máme je všichni stejné, jen jinak
           Co je to hodnota, ptáte se. Hodnota   ně neexistují, máme je jen ve svých hla-  seřazené – všem nám na těch našich
         je jediná věc, za kterou je zákazník sku-  vách, ve svých srdcích, ve svých předsta-  hodnotách tuze záleží. Mnohem víc než
         tečně ochoten zaplatit a nelitovat svého   vách. Ale prodávají. Sekera, druhá, třetí,   na penězích, které za jejich dosažení vy-
         rozhodnutí. Není důležité, co vyrábíte či   čtvrtá. Všechny podobné. V čem je mezi   naložíme.
         prodáváte, jediné, co mě zajímá je, ja-  nimi rozdíl? Např. v představě o zemi   Tak už se nesmějte těm Miss Univer-
         kou hodnotu svým zákazníkům posky-  původu, vždyť sekera ze severu přece   se z amerických komedií. Jejich největší
         tujete.                             musí být lepší než ta z jihu. Hodinky ze   hodnotou v životě je světový mír. Ne-
           Při rozhodování o nákupu se každý   Švýcar jsou přece od přírody přesnější   smějte se jim a místo toho je přesvědč-
         z nás řídíme představou o hodnotě da-  než hodinky ze středomoří. Představy,   te, že právě vaším produktem se jejich
         ného produktu, služby, značky, jména   příběhy, pocity, to všechno sem patří.   hodnota stane skutečností. Nesmějte
         firmy apod. A rozhodujeme se:        Neošklíbejte se nad tím, že vymýšlíte   se hodnotám a poskytujte je. Jen tak
           p UBL  xF OBLVQVKFNF [CPxÅ  BCZDIPN   zdánlivé hlouposti. Nejsou to hlouposti,   budou vaše vína tím nejlepším pomoc-
         dosáhli svých hodnot, abychom své   ale velmi mocné emocionální atributy,   níkem pro „hodnotný život“, pro život,
         hodnoty naplnili,                   které ovlivňují zákazníkovo rozhodování   po kterém touží každý z nás. I abstinen-
           p UBL  xF OBLVQVKFNF  BCZDIPN TMBEJMJ   často mnohem silněji než jakákoli fyzic-  ti. Hanba jim.
                                                                                             www.e-sommelier.cz / 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20