Page 12 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 12
SPECIÁL PRO VINAŘE
– vám také z poloviny ukáže (z druhé hodnoty vaší značky. Jaké vlastnosti kával, to považuji za samozřejmost. Nic
poloviny to musí udělat dobrá podnika- mám já, mé vinařství, mí zaměstnan- dalšího už mi nenabídnete?
telská, či jen marketingová strategie), ci? V čem je moje firma (a pod slovem Třetí část je také velká zábava. V od-
v čem jste jiní než ostatní vinařské znač- firma si představte organizaci, ale také borné hantýrce se tomu říká „definovat
ky, pomůže vám tedy odlišit se v moři vinice, lidské zdroje, znalosti a zkuše- osobnost značky“.
vinařské konkurence. A odlišit se, být nosti, kterými disponujete apod.) skvě- Jde o to sepsat si, jaké vlastnosti by
jiný než ostatní, znamená přežít. lá, nejlépe však unikátní? Ten seznam asi tak mohl mít člověk, který by byl
Víte, v moři lahví v regálech obcho- se klidně může jmenovat „V čem jsem „tváří značky“, tím organismem za lo-
dů, či v moři konkurenčních webů se nejlepší, lepší než ostatní“. Sepište gem. Kdyby se vaše značka stala člo-
samozřejmě můžete odlišit barvou, všechno, co vás napadne a co může věkem, nebo klidně třeba zvířátkem
obrázkem, písmem, nebo jakýmkoli mít smysl, i když to zpočátku vypadá z Ezopových bajek, či pohádkovou
jiným „výkřikem do tmy“. Ale to, sa- jako nicotnost či hloupost. Ideální bude, postavou – která by to byla? Jaké by
fra, nestačí. Jestli si někdo kupuje víno když se dostanete k alespoň 10 smyslu- měla vlastnosti, jak by přemýšlela a jak
podle hezčí etikety, není to tím, že je plným položkám. Ale proboha, nepište jednala? Komu z herců či postav z kní-
špatným znalcem vína, či lhostejným či tam takové ty věci, které si o sobě žek či filmů by se podobala? Zní vám
dokonce hloupým zákazníkem. Je to myslí každý, nepište do seznamu slova to jako hloupost? Není! Značka, dobrá
o tom, že daní výrobci lahví vína ne- jako „kvalita“, „tradice od roku 1992“, značka MUSÍ být vyjádřitelná osobnost-
dokážou vyprávět příběh své odlišnosti nebo „péče o zákazníka“. To jsou, pro- ními charakteristikami, to aby se dala
tak, aby zákazník věděl: za touhle lahví miňte, ohraná klišé, která už nic nezna- jaksi „namalovat“. Nejde o postavu vi-
se skrývá tato hodnota, za támhletou menají – protože to o sobě říkají všichni naře, ani o svůdnou krasavici z reklamy
lahví tamten příběh, za třetí lahví ten či a tím pádem už to nikdo nevnímá jako na víno, jde o to, že zákazník ke znač-
onen zážitek. V případě, že nevěnujete hodnotu, jako něco navíc, jako něco, kám cítí vztah – a vztah může existo-
pozornost značce, vyrábíte, promiňte co vás může odlišit. Děláte skvělá vína vat jen mezi dvěma lidmi, nebo člově-
mi tu drzost, komoditu. Bez ohledu světové kvality – no a co? To jsem oče- kem a předmětem, který je považován
na kvalitu hroznu, terroir či dobu zrání NEJCENNĚJŠÍ ZNAČKY SVĚTA V ROCE 2020.
jde jen o komoditu. Ale víno si přece
zaslouží víc. V PRVNÍ STOVCE NENÍ ŽÁDNÁ VINAŘSKÁ FIRMA.
ZASTAVTE SE, ABYSTE
VYRAZILI SPRÁVNÝM SMĚREM
Jestli si teď říkáte, jasně, udělám si po-
řádnou značku, co by ne, ale jak na to
– jdete správným směrem. V závěsu če-
kají další dotazy: A musím na to pozvat
specializovanou agenturu? A bude to
stát 150 tisíc?
Pravda je, že skutečně profesionálně
vystavěná značka je obvykle výsledkem
práce brandových mistrů a že taková
práce něco stojí. V mém případě jde
o částky od 80 do 150 tisíc, ale mnohé
agentury, které dělají značky stejně tak
dobře jako já -, si fakturují částky klid-
ně i milionové. Na to všechno nyní za-
pomeňme. Značka pro potřeby dobré-
ho marketingu může být vytvořena i tak
nějak podomácku, přesto však účelně.
Vezměte si kus papíru a tužku a vě-
nujte hodinu či dvě svého času – klidně
u dvou tří sklenek, to není na škodu -
pravdivému vyplnění tohoto „dotazní-
ku“…
Nejprve se zeptejte sebe sama: Jaký je
můj příběh, mám vůbec nějaký? A jest-
li ano, je to skutečný příběh, nebo
jen „příhoda“? Je můj příběh zajímavý
natolik, abych jej vyprávěl stokrát znovu
a znovu? Je v příběhu poezie, filosofie,
radost ze života? Jestli ano – pak onen
příběh sepište. Ale pozor, ať není delší
než půl strany A4.
Ve druhém kroku budete definovat
vlastní specifika, konkurenční výhody,
12 / www.e-sommelier.cz