Page 9 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 9

NOVÝ NORMÁL


         prakticky umřel. Ti, kdo si objednali lá-
         hev vína v restauraci, si ji rádi objednají   Na domácím hřišti
         i teď – jen je třeba jim k tomu nastavit
         správnou cestu. Komunikovat s nimi    Na následujících stranách se často ob-  a udržet pozici českého a moravské-
         lépe, než stát s námi všemi.        jeví formulace  „získejte konkurenční   ho vína na našem trhu.
           Začal jsem přemýšlet o tom, jak se má   výhodu“. Cítím potřebu hned na úpl-  Vinařský fond vydává každoročně
         vinař zachovat v této situaci?      ném začátku vysvětlit, jak to myslíme.  nemalé částky na budování image do-
           Jak ekonomicky přežít pandemii      Na českém trhu se prodá něco kolem   mácích vín, na propagaci značky Vína
         koronavirus, jak změnit krizi v pří-  200 milionů lahví vín ročně, v tom zhru-  z Moravy, vína z Čech. Pracuje s kvalit-
         ležitost?                           ba šedesát milionů lahví od tuzemských   ními agenturami, které propagaci navr-
           Nestálo by za to podívat se, jak to dě-  výrobců, lépe řečeno tuzemského pů-  hují, vytvářejí a udržují její kontinuitu,
         lají jinde? Nechat si poradit třeba i od ji-  vodu.                     ať jde o projekt Svatomartinské, nebo
         ných oborů?                           Dovážená vína jsou ve většině, jsou   o podporu tuzemských vín jako tako-
           Nabídl jsem tenhle projekt Vinařské-  dobrá a často i levnější, než ta naše.   vou. Prostředky, které jste i vy ve Fondu
         mu fondu a nápadu se dostalo plné   Na tom není nic divného – ve slunném   alokovali, tu jsou proto, aby pomáhaly
         podpory. Navíc se zavazujícím komen-  Španělsku sklidí vinař ze stejného hek-  našim vínům, našemu vinařství. Rada
         tářem – kdo, když ne ty? Psal se konec   taru půdy při srovnatelných nákladech   Fondu není ani Radou moudrých, ani
         října a já oslovil desítky a desítky profíků   i třikrát vyšší úrodu hroznů stejných   kreativním think-tankem. Jsou to lidé,
         v celé zemi, v Evropě i v zámoří, praktiků   analytických hodnot moštu – tedy ně-  kteří rozumí vínu a obchodu s ním,
         i akademiků, a požádal je, ať se zamyslí   kde na úrovni našeho pozdního sběru.  a jejich úkolem je rozhodovat a dozí-
         a jako experti svých oborů přispějí zku-  Získáním konkurenční výhody tedy   rat nad zodpovědným a smysluplným
         šenostmi a vizemi ke společnému dílu.   není myšleno, jak by Jura měl vyzrát   používáním shromážděných peněz. Ale
           Naprostá většina souhlasila.      na Jožu. Na tuzemském trhu je místa   je na vás, vinařích, na vašich svazech,
           Někdo to odbyl, jiný napsal zajímavý   dost pro všechny naše vinaře, i když   asociacích, spolcích a sdruženích, abys-
         názor a někdo celou stať. Moje původ-  i tady budou mít ti s lepší značkou, za-  te Radě řekli, co chcete, co považujete
         ní představa monotematické příručky   jímavějším příběhem, lákavější etiketou,   za potřebné, kde by bylo na místě po-
         se začala měnit v kaleidoskop názorů,   zvládnutější komunikací … a především   moci.
         o nichž se vyplatí přemýšlet, cenných   lepším vínem, výhodu.            Ne jednomu vinařství, to ze zákonné-
         zkušeností, někdy odvážných nápadů    Tyto marketingové rady vnímej-    ho ukotvení činnosti Fondu ani nejde,
         a vizí. Na mě bylo, abych je uvedl, pro-  te především jako cestu, jak posílit   ale celému oboru, vaší vinařské podob-
         pojil, přeložil do srozumitelné češtiny
         a pokusil se je pospojovat do logických
         celků.
           Nejiniciativnější a nejkomplexnější by-            Než začneme
         la ing. Lucka Hotařová, majitelka břec-
         lavského Etiflexu, která se pomoci vina-             Na řadě míst  tex-   byste museli přepisovat odkazy jako
         řům v téhle pitomé době věnuje i na ji-             tu se bude obje-    https://www.youtube.com/watch?v=ub-
         ných frontách s intenzitou zcela nevída-            vovat podobný       42CeUUgxA&list=PLepO8z8pK4SseIq-
         nou. Naprosto dokonalou a odzbrojující              čtverečkovaný       fMDR9DdQA--Q8sozYn.  To byste ne-
         statí přispěl Mgr. Leoš Bárta, LL.M., můj   čtvereček – QR kód.         dali... Pokud ještě žádnou čtecí aplikaci
         jmenovec, ale především Velký učitel.   Standard vznikl v Japonsku, ale dnes   v mobilu nemáte, stáhněte si v podstatě
         Pokud jste si vzpomněli na Návštěvníky,   se běžně používá po celém světě. QR   libovolnou z nabídky Obchod Play nebo
         pak vězte že nejste daleko od pravdy.   „quick response“ v překladu znamená   Appstoru. Chcete-li tip, já používám
           Naprosto skvělou myšlenkou, krát-  „kód rychlé odpovědi”. Může obsaho-  česky mluvící německou aplikaci Čtečka
         kou a výstižnou, přispěl ambasador   vat text až o 4296 znacích a číslicích,   QR a čárových kódů od TeaCapps. Bez
         izraelských vín, legendární Adam S.   ale také odkazy na internetové adre-  čtečky vám zůstanou ilustrační videa
         Montefiore. K velkému zamyšlení vybízí   sy, kompletní informace pro podání   a odkazy nedostupné. Toto je například
         poznámka Béatrice da Ros, mnohaleté   bankovního příkazu, umí odeslat sms    celý tento vysvětlující text – do vyčerpání
         ředitelky Unie francouzských enolo-  a má mnoho dalších funkcí. Většina čte-  kapacity QR kódu by se vešel více než 3x.
         gů a soutěže Vinalies Internationales,   ček umí dekódovat i čárové EAN kódy.
         a hlavičku hřebíčku přesně trefil i Aaron   Jestliže chcete QR kódy číst, musíte
         Mandel, předseda výboru pro vzdělává-  mít mobilní telefon s fotoaparátem a na-
         ní American Wine Society.           instalovanou  čtečkou QR kódů. Pro
           Nehledejte tu technologické rady,   prohlížení odkazů webových či mobil-
         v tom se já učím celý život od vás, vi-  ních stránek je nutností aktivované při-
         nařů. Ale dočtete-li tento Speciál až   pojení k internetu.
         do konce, budete vědět více o tom, jak   Použití je pak velice snadné. Spustíte
         a kde v této době komunikovat, jak bu-  aplikaci QR čtečky ve svém telefonu, za-
         dovat značku, brand, jak pracovat s ce-  měříte fotoaparát na QR kód a na dis-
         nami a co by asi stálo za úvahu změnit   pleji se pak zobrazí obsah QR kódu. Je-li
         či inovovat ve výrobě, distribuci nebo   to jako v našem případě odkaz na ně-
         návštěvnickém centru.               jaké video nebo webovou stránku,
           Držíme vám v tom palce!           pouhým kliknutím na ni vstoupíte, aniž
                                                                                             www.e-sommelier.cz / 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14