Page 10 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 10
SPECIÁL PRO VINAŘE
Každý říká, že v Lyonu, co nevypije Německo a Bene- vodou, ale zuřivě pádluje pod hladinou.
lux, to se logicky bude tlačit na Východ. Pouze restaurace a sommeliéři skuteč-
se mu daří navdory A naše afinita k dobrým vínům, vysoké ně připouštějí krizi. Přitom je zřejmé, že
renomé vína jako společenského nápoje situace má ve skutečnosti znepokojivé
covidu dobře. Je a dávná vinařská kultura jsou výrobcům účinky i v jiných oborech. Ale nikdo to
jako kachna, která z velkých vinařských zemí známé. nechce přiznat!“
Využijte maximálně své výhody! Hra- Mluvte otevřeně o tom, co pande-
vypadá klidně nad jete na domácím hřišti! mie a opatření s ní spojená znamenají
To vy můžete vyprávět příběhy čes- ve svých důsledcích pro vinařství jako
hladinou, ale zuřivě kých a moravských vín, v tom je vaše obor i pro jednoho každého z vás. Ne-
pádluje pod vodou. ohromná výhoda, kterou u nás nemá plačte, nezoufejte. Racionálně informuj-
žádný Francouz, Ital ani Španěl! Můžete te, nabízejte statečná řešení a důstojně
Ale nikdo to nechce je vyprávět česky a každý z vašich klien- žádejte o podporu – své reprezentanty,
tů vám bude rozumět! své ministerstvo, svou vládu, své poslan-
přiznat.“ Hledejte a nacházejte cesty, jak se ce a senátory, ale také své zákazníky.
sblížit se svým zákazníkem, jak s ním Po vydání každého vládního opat-
Adam S. Montefiore komunikovat. Ne jak na něj mluvit, ale ření dostáváme do redakce druhý den
jak mluvit s ním. Paradoxně v době covi- minimálně čtyři tisková prohlášení –
lasti, vašemu sdružení. Vy sami vytvářej- du, kdy i děti „chodí“ do školy po inter- od Českého svazu pivovarů a sladoven,
te smysluplné projekty a Fond žádejte netu, to může být snazší, než předtím. od agentury zastupující Českomoravský
o jejich financování, letos do 15.2. To je Poslouchejte, co si o vás a vašich vínem svaz minipivovarů, od Spolku přátel piva
věc, kterou za vás nikdo neudělá! myslí, co se mu líbí a co by raději změnil. a od Asociace hotelů a restaurací.
Důležité je, že vedení Vinařského Naslouchejte mu, reagujte na něj a učte Každý občan v této republice ví, jak
fondu to ví, dočtete se to i v pří- se z jeho tužeb a přání jednou půlkou jsou bity pivovary, malé pivovary, milov-
spěvku jeho dlouhodobého ředitele mozku, komunikujte s ním, vychovávej- níci piva i hospody a hotely. Ale oni jsou
Ing. Jaroslava Machovce v závěru te jej a tvarujte jeho přání tou druhou. biti stejně, jako kadeřnice, manikérky,
tohoto speciálu. Vím to dobře, čtyři Chce to „jen“ nápady, cílevědomost, prodejny oděvů či obuvi, cestovní kan-
roky až do listopadu jsem v něm za- soustavnost … a jít do toho celým svým celáře, fitka, majitelé stojících autobu-
sedal. Teď jde o to, abyste to věděli životem. Strhnout ostatní. Motivovat, sů, externí učitelé vysokých škol, kteří
i vy a přišli se svými návrhy. burcovat. Přemýšlet a pracovat. Přátelit nemají kde a koho učit. Ani víc, ani
Je čas na solidaritu, na společné akce, se a sdružovat. Pomáhat si. méně. Jen mají lepší PR, jen se o pivu víc
na vzájemnost. Snažili jsme se najít ces- mluví. Když za vás nemluví vaši repre-
ty, jak a kde je možné získat společnou NEBUĎ LABUŤ zentanti, mluvte za sebe sami, nebo je
výhodu, jak si můžete navzájem pomo- Na závěr tohoto úvodu bych chtěl vy- k tomu přimějte. Neplačte, nezoufejte.
ci, jak vám mohou lépe sloužit spolky, zdvihnout možná nejsilnější a nejpravdi- Ufňukaný zoufalec není nikomu sympa-
sdružení a organizace, které sami vytvá- vější myšlenku, kterou do této publika- tický. Ale nestyďte se pojmenovat
říte, volíte, podporujete. Kde najdete ce přispěl (mimo dalších textů) Adam S. realitu. Racionálně informujte, na-
podporu u specializovaných firem. Montefiore, ambasador izraelských vín. bízejte statečná řešení a důstojně
Hodně budeme mluvit o tom, jak po- Jeho postřeh je sice o Izraeli, ale stejně žádejte o podporu.
sílit zvuk našich vín v konkurenčním pro- platí i u nás: „Každý, koho se ptám, říká, Nebuď labuť! Neusmívejte se nad
středí, které bude stále konfrontačnější. že se mu daří dobře. Navzdory covidu. hladinou, když pod ní zoufale kopete
Co se neprodá v Barceloně, v Turíně ani Jako kachna, která vypadá klidně nad nohama.
VÝZVA LUCIE HOTAŘOVÉ
Chceš-li na těchto ostrovech žít a přežít, nemůžeš čekat, až přestane pršet.
Musíš se naučit pracovat, žít a všechno si to užívat, i když padá déšť.
Norský farmář
Pokud chcete přežít a prosperovat, musíte se Ten pravý čas na rozvoj je tu!
adaptovat na to, jaké prostředí vás obklopuje, otře- Vyburcujte se k akci, stačí začít s malým nápa-
pat se z rozčarování, přestat plakat a začít makat. dem, projektem, který vám dlouho zraje v hlavě.
Nová doba nám dává příležitost vystoupit z kom- Další už půjdou snáz a snáz. Ti, kteří teď budou
fortní zóny a překonat vlastní hranice. Ti, kteří jsou pilně pracovat, sklidí plody své práce, jakmile se
zvyklí bojovat, bojují dál a získávají náskok. Ale ti, ekonomika zase rozhýbe.
kterým byznys doteď fungoval samospádem, se Dokončete nápady, které jste dlouho odkládali,
ocitají v nevýhodě. protože se jednoduše nestíhaly nebo jste je pova-
Máme před sebou první čtvrtletí nového roku, kdy žovali za zbytečné, když váš byznys šlapal. Chtě-
může být váš odbyt složitější - uzavřené restaura- li jste napsat originální nabídku pro vinotéky?
ce, málo turistů, omezené či úplně zrušené tradiční Chtěli jste natočit video na Facebook? Chtěli jste
akce jako otevřené sklepy apod. Využijte uvolněný konečně spustit e-shop nebo nové webové strán-
čas na to, abyste se posunuli dál v sebeprezentaci ky? Chtěli jste vymyslet novou etiketu? Udělejte
a hledání nových odbytových kanálů. to, a začněte hned teď.
10 / www.e-sommelier.cz