Page 14 - NOVY-NORMAL-SOMMELIER.pdf
P. 14

SPECIÁL PRO VINAŘE


          10. Vyhodnocení. Cíle naplněny.   všechno jasné. Zdá se mi podezřelý,   číst, vycítit z vašich slov, obrázků, barev
        Vinař zbohatl a všichni lidé v zemi jej   je to tedy vrah a hotovo. Právě jsem   a tvarů na billboardech či bannerech.
        od teď znají. Agentura tedy může do-  se tedy dopustil chyby, kterou by mi   Za květinou pro ženu se často skrý-
        stat zaplaceno.                     Sherlock nikdy neodpustil – ženu se   vá poselství „dej mi pusu“, nebo „pro-
                                            za svým podezřením, ženu se za svou   miň, už se to nestane“. Neexistuje kyt-
        S CÍLOVKAMI PRACUJTE                domněnkou, začínám manipulovat se-  ka, kterou bychom koupili bez toho,
        JAKO HOLMES                         bou samým. Jsem pod vlivem vlastní   že tím chceme něco říci. A pomáhá
          No a teď se podívejme podrobně-   teorie doufaje, že vyjde. To je chyba.   nám v tom druh květiny, počet kvě-
        ji na body 3 a 5, v nich se dělá nejvíc   Správný postup je jiný:       tů, barva, zdobení, způsob doručení
        chyb.                                 p  /FKQSWF  DIMBEOÕN   FNPÀOÄ  QS¹[E-  apod. Bez komunikačního poselství je
          Bod 3, tomu se v odborné hantýrce   ným pohledem marketingového detek-  jakákoli – sebedražší, sebekreativněj-
        říká segmentace. Segmentace zname-  tiva hledám všechno to, co chci najít   ší, sebebarevnější komunikace prázd-
        ná, že si pro svou reklamu vybíráme cí-  – nejprve tedy popíšu cílovou skupinu   ná. Proto je kolem nás tolik prázdných
        lové skupiny, tedy takové skupiny lidí,   tak, aby byla nejvhodnějším partnerem   slov a kampaní, firmy totiž na stano-
        kteří mají být touto reklamou zasaženi.   mého produktu. Jako kdybych dopl-  vení komunikačního poselství strašně
        Já vím, že mi řeknete, že chcete rekla-  ňoval skládačku, puzzle, můj produkt   často kašlou.
        mou (zvlášť, když je tak drahá)  oslo-  je jedno políčko, cílová skupina do něj   Když stanovujete komunikační posel-
        vit každého, ale tak to není. Každý   musí přesně zapadnout. Takovou hle-  ství, naučte se ho dělit na 3 části.
        nechť kupuje vaše vína, souhlasím,   dám. Takhle přemýšlím, když jsem ob-  p 7 QSWOÅ À¹TUJ NVTÅUF QPQTBU UP  CO
        také bych chtěl pracovat pro všechny   chodně orientovaná firma, která už pro-  prodáváte, CO komunikujete, CO
        vinaře v zemi… Ale nikoli každému je   dukt má a hledá pro něj odbyt. Pokud   propagujete a je jedno, jestli je to
        určena vaše reklama. Všechny chcete   jsem marketingově orientovaná firma,   produkt, služba, firma, značka, nějaký
        uspokojit svou nabídkou, ale nikoli   dělám to naopak – k vybrané cílovce vy-  nový princip, nová myšlenka. Sepište si
        všechny dokážete oslovit svou re-   víjím či hledám ideální produkt či služ-  na kus papíru všechno, co by mohlo být
        klamou. Proto děláme jednou reklamu   bu.                               řečeno zajímavého, konkurenčně ne-
        pro jednu cílovou skupinu, jinou rekla-  p ;BUÅN OF[LPVN¹N  KFTUMJ EBO¹ DÅMPW¹   napodobitelného, unikátního, skvělého
        mu pro další cílovou skupinu. Proto   skupina opravdu existuje. Možná brzy   o vašem produktu či o firmě. Neřešte
        máme na webu čudlík „Pro odborní-   zjistím, že je daná cílovka fikcí, snem.   nyní, kolik vlastností a lákadel z vás vy-
        ky“ a druhý čudlík „Pro romantiky“.   V tom případě budu muset volit méně   padlo, jen dbejte, ať jsou to vlastnosti
          Segmentace znamená pracovat s cí-  náročně, najít cílovou skupinu jinou, ne   zajímavé, atraktivní, jiné.
        lovými skupinami - vybíráme je, hle-  tak dokonalou.                      p  7  ESVIÁ  À¹TUJ  LPNVOJLBÀOÅIP  QP-
        dáme je, zaměřujeme se na ně. Tato    První fáze dokonalé segmentace je   selství definujte, CO MAJÍ vaši zákazní-
        činnost má naprosto stěžejní význam   tedy: definujte ideál. Namalujte skicu   ci či jen posluchači udělat. Co po nich
        pro další účinnost obchodu či marke-  svého podezřelého. Druhá fáze – teprve   chcete, o co vám jde. Nebojte se na kus
        tingu. Je to jako v lukostřelbě: pokud   nyní mohu začít pátrat. Kde žije, kam   papíru psát slova tak, jak je cítíte, jde
        nevidíte cíl, nemůžete ho zasáhnout,   chodí na oběd, s kým se stýká, co čte.   o 100% obsah, forma není žádná, piš-
        pokud je cíl příliš daleko, nemůžete   Třetí fáze – až o ní zjistím víc (např. to,   te, co opravdu chcete, váš text nikdy ni-
        ho zasáhnout, pokud nemáte silný luk   že existuje), začnu vymýšlet strategii   kdo neuvidí, jen vy a vaše agentura, váš
        a dobrý šíp, cíl nebude zasažen, ani   a následně taktiku, jak svou cílovou sku-  textař, váš grafik.
        kdyby byl blízko apod. No a bez určení   pinu lapím. Jakou past na ni nastražím?  p  7F  UÐFUÅ  À¹TUJ  EFċOVKUF  EÑWPEZ
        správného trhu, bez výběru vhodného   A teprve potom, ve čtvrté fázi, mo-  PROČ by měl zákazník udělat to, co si
        segmentu a bez jeho zásahu nikdy ne-  hou mí lidé – v agenturách či ve firmě   přejete. Jen proto, že si něco přejete,
        dojde k žádnému obchodu. A dokon-   – přemýšlet, jestli udělám nový web,   zákazník neudělá zhola nic. Zákazník se
        ce nedojde ani ke zvyšování povědomí   do kterého časopisu dám inzerát a ja-  však rozhoupe, až jestli bude mít důvod,
        o vaší značce. Vaše peníze do reklamy   kou zážitkovou akci bude vhodné udě-  až bude PROČ udělat to či ono. Když
        tak zůstanou nejen vynaloženy zbyteč-  lat na Václaváku. Teprve po tom všem.   Pánbu dopustí, i motyka spustí. Bude-li
        ně a přijdete o ně, ale půjdete navíc   Nikdy ne dřív. Nikdy nepodezřívejte ni-  proč, stane se klidně i zázrak.
        do mínusu – vyčerpáte se, ztratíte čas   koho bez pátrání a pádných důkazů.  Skvělé, teď musíte vzít cílovku po cí-
        oproti konkurenci apod. Vyhozený mi-                                    lovce, ale jen ty, které mají být kampaní
        lion do oslovení nevhodně stanovené   NEDĚLEJTE NIC, DOKUD              osloveny a podle nich – podle jejich spe-
        cílovky je víc než jen vyhozeným mili-  NEVÍTE, CO CHCETE ŘÍCT          cifik – upravit komunikační poselství.
        onem!                                 Ve fázi 5 procesu tvorby reklamy sta-  Z 20 produktových benefitů jich na-
          Jednou z chyb, které při segmen-  novujeme tzv. komunikační poselství.   jednou zbyde jen pár, to je v pořádku.
        taci děláme, je, že s cílovou skupi-  A neumíme to, dokonce i mnohé re-  Apely ve druhé části i motivy v části třetí
        nou pracujeme subjektivně, zkres-   klamní agentury to nedělají správně.   se také změní. Tak je to správné.
        leně, totiž tak, jak se našemu mozku   Komunikační poselství je to, co není   Až budete mít pro každou cílovku její
        a našemu naturelu hodí. Jen vyslovíme   vidět, to „před reklamou, za rekla-  vlastní, upravené poselství, porovnejte
        její jméno, už je nám najednou vše jas-  mou“. To nikdy žádný klient neuvidí ani   je. Jsou-li zcela odlišné, do jedné kam-
        né. Rodina, jasně, už to vidím, už si ji   napsané, ani vyřčené. Komunikační po-  paně je asi nesloučíte, bude nutné udě-
        představuji, už vím, jaká média pou-  selství je to, co:                lat víc komunikačních výstupů, nemusí
        žít a už mám na jazyku i štěpný slo-  p    DIDFUF ÐÅDU                  jít hned o 4 kampaně, nebojte. Jsou-li
        gan do reklamní kampaně. 3 sekundy    p    DP N¹ [B[OÅU                 komunikační poselství podobná, zvlád-
        od vyslovení jména cílové skupiny je   p   DP N¹ SFTQPOEFOU WZUVtJU  WZ-  nete to jednou kampaní.
      14 / www.e-sommelier.cz
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19